De Trojaanse oorlog is begonnen en beide partijen in het conflict streven elk mogelijk voordeel na. Twee tegengestelde helden - Hector van de Trojanen en Achilles van de Grieken - zoeken de gunst van de goden om hen te steunen en de weegschaal van het lot te doen doorslaan. Slechts één partij zal als winnaar uit de strijd komen en de held wordt de legende van de Ilias.
Iliad is een strategiespel voor twee spelers van Reiner Knizia. Als je aan de beurt bent, kies je een van de twee tegels uit je hand en leg je deze op het bord naast een tegel van de tegenstander. Beide spelers hebben symmetrische pools van tegels, waarvan de sterkte varieert van 1-5, samen met de Dolos-tegel die de aangrenzende tegels van de tegenstander nabootst. De sleutel tot de overwinning ligt in de onophoudelijke spanning van waar en wanneer je je tegels moet inzetten. Als je een tegel plaatst, kun je ook de vaardigheid van de tegel activeren, die het tij van de oorlog kan doen keren.
Als een rij of kolom gevuld is, krijgt de speler met de hoogste totale sterkte in die rij het recht om een van de twee succesfiches aan de uiteinden van die rij of kolom te kiezen; het andere fiche gaat naar de tegenstander. Succesfiches kunnen je de gunst van de goden opleveren en ze kunnen punten opleveren (of kosten). Aan het einde van het spel is de winnaar de speler die de gunst van alle vijf de goden heeft gekregen. Als beide spelers - of geen van beide - aan deze kwalificatie voldoen, wint de speler die de meeste punten heeft verdiend. Spelers worden dus geconfronteerd met moeilijke tactische afwegingen als ze moeten beslissen of ze strijden om de exclusieve gunst van de goden of om de meeste punten - en vervolgens de uitkomst van het spel in hun eigen voordeel beïnvloeden.
Iliad is het eerste spel in de Mythos Collection, een reeks titels voor twee spelers van Bitewing Games met strategie en mythologie.