We zijn niet alleen! Het is de 23e eeuw en het bewijs van buitenaards leven is eindelijk ontdekt buiten ons zonnestelsel. Recente technologische ontwikkelingen hebben zelfs geleid tot een stortvloed van ontdekkingen in het hele melkwegstelsel; intelligent leven en geavanceerde beschavingen zijn nu bekend op vele planeten, manen en asteroïden in de Melkweg.
Nu is de race begonnen om interstellaire relaties aan te knopen met de buitenaardse wezens. De mensen van de Aarde, Mars, Venus, Mercurius en Jupiter weten dat elk van deze planeten de overhand kan krijgen en het systeem kan regeren door krachtige buitenaardse allianties aan te gaan, maar ondanks onze beste inspanningen zijn de individuele planeten niet in staat om hun eigen galaxy-traversing schip te creëren. De enige kans die we hebben om buitenaards leven te bereiken, is door onze krachten te bundelen en het vereiste superschip te bouwen. In een ongekende, zij het ongemakkelijke, samenwerking tussen de regeringen van de planeten, hebben de volkeren van ons zonnestelsel eindelijk het eerste van deze Super Ships gebouwd.
En dus is de coalitie die bekend staat als de Extraterrestrial Greeting Organization - EGO - nu klaar om onze eerste missie te lanceren. Hoewel onze eindbestemming de Galactische Senaat is, is het de missie van EGO om vele geavanceerde beschavingen in het heelal te bezoeken en vriendschappelijke relaties op te bouwen tussen ons zonnestelsel en de buitenaardse wezens. Door middel van zorgvuldige politiek streven onze vijf planetaire regeringen ernaar bondgenoten te winnen en te profiteren van deze interstellaire relaties.
Naast de bemanning van het schip is er van elke planeet een ambassadeur aan boord van het superschip, die om beurten de missie leidt. Nog voordat de missie de ruimte in gaat, begint het tactische gemanoeuvreer tussen onze regeringen en hun vertegenwoordigers.
De verwachtingen zijn hoog, net als de rivaliteit tussen onze regeringen om hun deel - of zelfs meer dan dat - te krijgen van deze ongekende missie. Elke ambassadeur heeft de discrete opdracht gekregen om ervoor te zorgen dat zijn thuiswereld als winnaar uit de bus komt. Natuurlijk vereisen deze ambities methodisch politiek bedrijven en alle tactieken moeten voorzichtig worden getemperd. Buitenaardse rassen kunnen gemakkelijk beledigd worden door al te agressieve avances. Dit kan leiden tot nadelige gevolgen voor onze planetaire regeringen - of zelfs het mislukken van de hele missie...
In EGO doorlopen de spelers een opeenvolging van grote en kleine gebeurtenissen zoals veilingen, trekkingen, risico's en meer. Risico's en ego's zijn het levenssap van dit spel omdat spelers vaak in een spelletje kip terechtkomen met hun rivaliserende ambassadeurs terwijl ze indruk proberen te maken op verschillende buitenaardse beschavingen en politieke macht proberen te verdienen.
Door geschenken aan te bieden, overredingspogingen te doen, intriges te beramen, technologie uit te wisselen en charisma te tonen, kunnen deze ambassadeurs voordelen en bondgenoten winnen. Maar onzorgvuldige tactieken kunnen leiden tot schadelijke of zelfs rampzalige ontmoetingen. Een risico nemen tijdens een onderhandeling kan je reputatie bij de buitenaardse wezens schaden... of ze op zijn minst in verwarring brengen als je je vol schaamte terugtrekt naar het schip. Toch is er altijd de kans op een triomfantelijk succes en niemand is ooit aan de top gekomen zonder een paar uitdagers te trotseren.
Tijdens veilingen moet iedereen uitgeven wat hij biedt. Bij deze veilingen moet je bijpassende iconen uit je hand uitgeven (inclusief charisma, dat aan elke vraag kan voldoen). De winnaar van de veiling heeft als eerste recht op de beschikbare beloningen, de tweede plaats kiest zijn beloning enzovoort - maar sommige van deze opties zijn minder belonend en meer... bestraffend. Of ze nu beloningen winnen of gestraft worden, de spelers die hun gevechten uitkiezen - die het beste voorspellen wanneer ze hun kaarten moeten sparen en wanneer ze veel moeten uitgeven - zullen aan het langste eind trekken.
Als de naïeve mensen die ze zijn, zullen deze onhandige ambassadeurs onderweg ongetwijfeld veel aliens beledigen, maar je krijgt veel kansen om deze overtredingen goed te maken. Aan het einde van het spel verdienen spelers aanzienlijke bonuspunten of krijgen ze zware strafpunten, afhankelijk van hoe beledigend de aliens hen vinden. Uiteindelijk verdient de ambassadeur met het meeste prestige en respect een zetel in de Galactische Senaat en wordt hij gekroond tot winnaar van het spel.
EGO is een drastische herziening van het strategische veilingspel Beowulf: The Legend, en Bitewing Games heeft samengewerkt met Reiner Knizia om de essentie van Beowulf: The Legend te behouden en het tegelijkertijd te helpen evolueren en zijn volledige potentieel te bereiken. EGO introduceert vele innovaties.