Het koninkrijk is verwoest, de steden zijn verdeeld en de mensen wantrouwen elkaar. De pas gekroonde heerser, El Cascadero, probeert het land te herenigen, maar dat kan hij niet alleen. Daarom benoemt hij vier ministers om de mensen te bezoeken en de harmonie te herstellen. Hoewel de ministers het hele land welvaart moeten brengen, heeft elk van hen ook een specifieke verantwoordelijkheid: Landbouw, Ambacht, Mijnbouw en Markten. El Cascadero vermeldt in zijn boek ook de successen van zijn ministers...
Ministers bezoeken steden door hun afgezanten naast de steden te plaatsen; maar steden zijn wantrouwig tegenover afgezanten die alleen komen, dus nieuw geplaatste afgezanten worden alleen gewaardeerd als ze deel uitmaken van een gevestigde groep of een officieel zegel van El Cascadero zelf dragen. Steden met koninklijke boodschappers of een geschiedenis van gezantenbezoeken zijn nog waardevoller, omdat ze bereid zijn samen te werken voor nog grotere successen.
Spelers moeten kiezen tussen twee strategieën: lange ketens van afgezanten bouwen om synergieën en doelen te bereiken, of kleinere, afzonderlijke groepen afgezanten samenstellen om op tijd steden te scoren. Beide strategieën leveren overwinningspunten op, maar je overwinningspunten betekenen niets als je niet ook het einde van je succeskolom bereikt.
Als je een stad scoort, ga je verder langs de succeskolom van die stad en krijg je bonussen als je ze passeert. Bonussen zijn onder andere het verdienen van overwinningspunten, het verder komen op een succeskolom, het claimen van een officiële zegel, het herpositioneren van een afgezant of zelfs het verkrijgen van een extra beurt. Door zorgvuldige timing en slimme plannen kunnen spelers een reeks spannende bonussen activeren die het momentum in hun voordeel doen kantelen.
Cascadero biedt een schat aan herspeelbaarheid door opkomende spelersinteractie, variabele bord- en tegelopstellingen en een geavanceerde spelstand met reizende herauten. Toch eindigt het spel altijd op een van de volgende twee manieren: als een speler vijftig overwinningspunten heeft bereikt of een tegel moet plaatsen maar geen tegels meer over heeft. De spelers die het einde van hun aangewezen succeskolom hebben bereikt, komen in aanmerking voor de overwinning en wie van hen de meeste overwinningspunten heeft, wint.