In Alchemists strijden twee tot vier alchemisten in de dop om de geheimen van hun mystieke kunst te ontdekken. Je kunt op verschillende manieren punten verdienen, maar de meeste punten verdien je door theorieën te publiceren - correcte theorieën, wel te verstaan - en daar ligt het probleem.
Het spel wordt gespeeld in zes ronden. Aan het begin van de ronde kiezen de spelers hun speelvolgorde. Wie later speelt, krijgt meer beloningen.
Spelers geven al hun acties aan door blokjes op de verschillende actievelden te plaatsen, waarna elk actieveld in volgorde wordt geëvalueerd. Spelers vergaren kennis door ingrediënten te mengen en de resultaten te testen met behulp van een smartphone-app (iOS, Android en ook Windows) die de regels van de alchemie voor elk nieuw spel willekeurig maakt. En als de alchemisten naar iets nog specialers verlangen, kunnen ze altijd magische artefacten kopen om een extra zetje te krijgen. Er zijn er 9 (verschillend voor elk spel) en ze zijn niet alleen erg krachtig, maar ook erg duur. Maar geld betekent niets als er academische trots op het spel staat! En het bezit van deze artefacten levert je zeker ook wat reputatie op. Spelers kunnen ook geld verdienen door drankjes van twijfelachtige kwaliteit te verkopen aan avonturiers, maar geld is slechts een middel om een doel te bereiken. De alchemisten willen tenslotte geen rijkdom. Ze willen respect en respect komt meestal van het publiceren van theorieën.
Tijdens het spel gaan de reputaties van de spelers op en neer. Na zes rondes en een laatste tentoonstelling wordt de reputatie omgezet in punten. Er worden ook punten gescoord voor artefacten en subsidies. Dan worden de geheimen van de alchemie onthuld en scoren de spelers punten of verliezen ze punten op basis van of hun theorieën juist waren. Wie aan het eind van het spel de meeste punten heeft, wint.